Manilla

10 november 2019 - Manilla, Filipijnen

Het eerste deel van onze Filipijnen reis is niet geheel vlekkeloos verlopen. Zoals wij meestal reizen, gingen we ook dit keer met alleen 7 kilo handbagage naar het vliegveld. Natuurlijk geen messen, wapens en vloeistoffen meer dan 100 cc in onze rugzakken. De vlucht van een uur van Chiangmai naar Bangkok ging vlot en zonder problemen.

IMG-20191110-WA0002

Op het vliegveld van Bangkok nog wat gegeten en toen door de bagage check. Ed was er snel door, maar mijn bagage moest opnieuw gecheckt, omdat er op de x-ray iets verdachts gezien was. Mijn hele tas werd overhoop gehaald en uiteindelijk werd mijn scheermes uit mijn toilet tas verwijderd. Echt belachelijk want zelfs met een pen kun je meer schade aanrichten. We hebben ook behoorlijk bezwaar gemaakt, maar volgens de beveiligings beambte was er een nieuwe regel van kracht en mocht mijn scheermes niet meer in de handbagage.

Moordwapen

Dat er bij Ed ook een in zat was op de scan niet gezien en het feit dat het op de vlucht vanuit Chiangmai wel toegestaan was maakte geen verschil. Regels zijn regels.

In Manila kwamen we zoals geplanned midden in de nacht aan. De douane ging vlot en na de nodige Peso's uit de ATM te hebben gehaald, snel een taxi gevonden. We hadden voor vier nachten een kamer in het Zen BP international hotel geboekt. Bij de receptie was onze boeking echter niet bekent. Gelukkig hadden wij wel een boekingsbevestiging bij ons. Het bleek dat de boekings-site niet meer bij hun was aangesloten. Gelukkig hadden ze nog wel een kamer en konden we om 03:30 u. ons bed in. Een heerlijk bed, maar dat was ook werkelijk het enige goede aan de kamer. Wat een verschrikkelijk hok. De volgende ochtend gelijk geinformeerd naar een betere kamer, maar er was niks beschikbaar. Als het ons niet beviel moesten we maar een ander hotel zoeken en kregen we ons geld van de resterende drie dagen gewoon terug. Dat was dan wel weer netjes. On-line gelijk een ander hotel geboekt. Manilla is wat verkeer betreft een gekkenhuis en om naar dit hotel, 6 km. verderop te komen, kostte ons een uur met de taxi. We hadden ook nog niet de tijd gehad om de stad en het openbaar vervoer een beetje te leren kennen, want met de sky train doe je het in 10 minuten.

20191109_141937

Dit hotel is perfect en we zijn blij dat we verhuisd zijn. Ondanks dat de Filipijnen in Azie liggen, voelt Manilla totaal niet Aziatisch aan en denk je eerder in een Zuid- Amerikaanse stad te zijn. Het grootste deel van de bevolking is ook Katholiek en de Spaanse invloeden uit het verleden zijn nog duidelijk zichtbaar.

IMG_0069

Verder heerst er veel armoede en zie je op straat veel daklozen en bedelaars. We hebben nu al verschillende wijken van de stad gezien en heeft alleen de wijk Intramouros, wat ommuurde stad betekend, met het Rizal park en Fort Santiago nog enige charme.

IMG_0016

Wat eten betreft bestaat er niet echt een Filipijnse keuken, dus lokale specialiteiten restaurants zijn er niet echt. Wel heel veel fastfood ketens.

IMG-20191110-WA0001Japans eten

Tot nu toe hebben we dus Italiaans , Japans en Chinees gegeten.

IMG-20191110-WA0000

We hebben ons hier prima vermaakt hoor, maar morgen gaan we deze hoofstad met 1,8 miljoen inwoners gelukkig verlaten en reizen we naar Sagada in het noorden van Luzon. Weer lekker in de bergen en tussen de rijstvelden. Ik denk dat wij ons daar meer thuis zullen voelen.

1. Henk:
    10 november 2019
    Geen leuk begin. Kan alleen maar beter worden toch. Gelukkig kon je geknipt en geschoren naar de Karaokebar. Veel plezier verder.
  2. J.d Essen:
    10 november 2019
    Belachelijk van dat scheermesje, dan maar weer een nieuwe kopen.
    Opstart problemen van jullie vakantie, maar hopen dat het verder beter gaat.
    Groetjes van iedereen hier.
  3. Dot en Veronneke:
    10 november 2019
    Het begin van jullie reis dan maar snel vergeten. Inmiddels hebben jullie alweer veel gezien. We zijn benieuwd naar het vervolg van jullie reis. 😘
  4. Bob Tigchelaar:
    10 november 2019
    Jammer voor de minder leuke start van jullie reis. Maar jullie kennend, komt het helemaal goed. Geniet van de bergen en mooie rijstvelden.
  5. Mariska:
    Baardje dan maar?