Sagada

14 november 2019 - Sagada, Filipijnen

De nachtbus van Manila naar Sagada, duurde zo'n 11 uur en dat is lang als je niet kunt slapen. Gelukkig hadden we in Manila nog truien gekocht, want de airco stond op vriezen en we hadden al gelezen dat het in Sagada een stuk frisser is. De weg slingerde zich door de bergen.

Sagada

Vooral de laatste 18 km. tussen Bontoc en Sagada was erg bochtig en we kwamen kots misselijk de bus uit. Sagada is een klein berg dorp met 1700 inwoners en ligt op 1477 meter boven zee niveau.

Isabelo's Inn

Ons gereserveerde geusthouse ligt midden in het dorpje en ondanks de vroege aankomst tijd was onze kamer al beschikbaar, dus gelijk een hete douche en een paar uurtjes slaap inhalen. Vandaag doen we niks meer dan een beetje wandelen door het dorp.

IMG_0148

Er hangt hier een ontspannen sfeer en 's avonds vinden we een goed restaurant en sluiten de dag af met een drankje in de Moon house bar.

20191112_190852

We staan op met dichte mist en regen en ontbijten in het guesthouse. Gelukkig klaart het weer op en kunnen we aan de eerste hike dag beginnen. Dat is hier nogal een probleem, omdat je eigenlijk nergens zonder gids naartoe mag.

20191112_183423

We hebben ons al moeten laten registreren bij het toeristen-buro en een folder meegekregen van de aangeboden tours. Niks voor ons natuurlijk om in een groep met gids te gaan lopen, dus gaan we gewoon samen op pad. De omgeving hier staat bekent om zijn veel grotten die als vroeger als begraafplaatsen werden gebruikt en er zijn ook verschillende rots-formaties waar doodkisten langs de rotswanden hangen.

Doodskisten in Lumiang grot

Een keer worden we gecontroleerd en de toegang geweigerd tot een heilige begraafplaats, omdat we geen gids bij ons hadden.

Hanging coffins in Echo ValleyHangende doodkisten in Echo Valley

Dezelfde regel geldt ook voor de Echo valley, maar met behulp van de Maps.me app op onze telefoon, vinden we een alternatieve toegang tot dit gebied waar we een prachtige hike maken. We zien de hanging coffins langs de rotsen hangen en genieten van de prachtige natuur.

Rockclimbing in Echo Valley

We eten weer bij het "Yoghurt house". Anders dan de naam doet vermoeden heeft dit restaurant naast huisgemaakte yoghurt ook een uitgebreide menu kaart, met verschillende lokale gerechten. Ook is vanavond de open haard aan, wat het extra behaaglijk en gezellig maakt.

Vandaag wederom dichte mist en lichte motregen en beginnen met een makkelijk wandeling naar de Bokong waterval.

IMG_0202

De route loopt door rijstvelden en langs tuinderijen. De mensen die op het land werken zijn vriendelijk.

Bokong waterval

De waterval is niet echt groot, maar zeker de moeite waard. Na een koffie break lopen we verder naar Mount Kiltepan. Officieel is de berg afgesloten voor bezoekers, omdat er een nieuwe toegangsweg wordt aangelegd, maar door het bos loopt een prima wandelpad naar de top.

Mount Kiltepan bergtop

Door de mist is er echter weinig uitzicht en beginnen we na tien minuten rondkijken, weer aan de wandeling terug.

Misty view vanaf Mt. Kiltepan

Na het drukke Manila is Sagada echt een verademing. Morgenochtend nemen we bus naar Banaue, 83 km. terug op de weg naar Manila,waar we nog twee nachten zullen blijven. Daarna gaan we snel de warmte opzoeken in Zuid Luzon.

1. Henk:
    14 november 2019
    Nog even doorbijten en dan op naar de zon. Wel mooie foto's. Er zijn zo te zien niet veel toeristen. Have fun!
  2. J.d Essen:
    14 november 2019
    Mooie foto's hebben jullie gemaakt.
    Nog even en dan weer de warmte van de zon en hopelijk geen regen meer.
  3. Ariën:
    14 november 2019
    Dit doet oude herinneringen herleven. Nu meer dan 20 jaar geleden ziet het er nog het zelfde uit. Blijf genieten.
  4. Marie-louise:
    14 november 2019
    Wat heerlijk om na de stad weer in de natuur rond te kunnen lopen. Veel plezier en op naar de zon en andere mooie plaatjes.
  5. Bob Tigchelaar:
    14 november 2019
    Gelukkig dat het niet aldoor regent en volgens mij jullie element met het wandelen in mooie natuur. Ik hoop dat jullie niet weer misselijk word van de trip terug naar Manila. Mooie foto's trouwens. 😘
  6. Laura Touw:
    18 november 2019
    Mooi dat je dan zonder gids toch ook lekker kan hiken