CHINA 2019 / Terug naar huis

22 mei 2019 - Changsha, China

Ingecheckt op de AirAsia vlucht rechtstreeks naar Chiangmai en nog even tijd voor een kop koffie.

P_20190522_105724IMG_20190515_112000094_HDR

We kijken weer terug op een prachtige reis. Het weer zat niet altijd mee, maar we hebben ons er niet door laten weerhouden de dingen te doen die we wilden doen.

Vooraf dachten we wel wat moeilijkheden te krijgen vanwege de taal barrière, maar ook dit viel reuze mee. Google translate is wel onmisbaar. Maar dat is dan ook het enige wat werkt van Google :-)

Het openbaar vervoer is perfect geregeld. Efficiënt en voordelig. Verbindingen sluiten goed aan en lange afstand routes kun je vooruit boeken.

Hotels en vooral ook hostels zijn prima. Vaak reserveerde we een paar dagen vooruit via een bookings-app, maar ook zonder een reservering, hebben we altijd een goede kamer gevonden.

Restaurants met een Engels menu zijn moeilijk te vinden, maar meestal hebben ze wel een menukaart met plaatjes.
Om veilig te zijn, hebben we meestal vegetarisch gegeten. Niet omdat we van het vlees ziek zouden worden, maar omdat ze hier alles van het dier verwerken. Ook kun je van een  plaatje niet zien of het kip, varken of hond is.

IMG_20190501_112338433IMG_0395P_20190509_195228_BF

Toch hebben we altijd lekker gegeten en als we een keer geen zin hadden in Chinees konden we in de grotere plaatsen altijd nog naar de KFC.

Een gezellig terras of bar zijn er nauwelijks, terwijl er veel soorten bier en sterke drank zijn.

Ook hadden we het wat hygiëne betreft veel minder verwacht, maar dat viel erg mee. Zelfs de meeste openbare toiletten waren redelijk netjes en in ieder geval altijd voldoende aanwezig, wat je in Nederland niet altijd kunt zeggen.

En dan de Chinezen. Het is een apart volk. Over het algemeen vriendelijk en behulpzaam, maar het blijven kudde dieren en als er één gaat hollen, gaan ze allemaal. Duwen en trekken om een bus of trein in te komen en het liefst met vijf man naast elkaar lopen.
Verslaafd aan hun mobiele telefoons en selfies maken. Zeker niet alleen de jongere generatie.
Rookvrije restaurants zijn hier nauwelijks en zelfs aan tafel tijdens het eten wordt er gerookt. Ook staat er in hotelkamers nog standaard een asbak in de kamers.
Chinezen houden van hard en veel praten en soms schreeuwen ze zo hard, alsof het lijkt dat ze ruzie hebben.
Vooral de ouderen kunnen wat stug kijken, maar geef ze een glimlach en je krijgt een grote smile terug.