CHINA 2019 / Wulingyuan

16 mei 2019 - Wulingyuan, China

We hadden er goed aan gedaan om een nachtje in Jishou te boeken. Goed hotel, onderdeel van de Ibis groep, dus moderne compacte kamer en heerlijk bed.

IMG_1026

Het hotel lag vlak bij het busstation, voor de bus door naar Zhangjiaji.
Al jaren zijn we fan van de Lonely Planet reisgidsen, maar we komen er nu steeds vaker achter, dat hun informatie niet altijd meer klopt.
Er bleek dus helemaal geen bus meer naar Zhangjiaji te gaan.
Gelukkig wel een trein en het treinstation lag om de hoek.
We hebben ze niet geteld, maar in de twee uur durende rit, zijn we door zeker 20 tunnnels gereden.

P_20190514_095849_BF

In Zhangjiaji moesten we weer 35 km. verder met een lokale bus naar het plaatsje Wulingyuan, waar we een kamer in een hostel hadden geboekt. We hebben voor dit hostel gekozen omdat het dicht bij de oostelijke ingang van het Zhangjiaji national park ligt.

IMG_1029

Het n.p. is 264 m² groot en er is ontzettend veel te zien en te doen. Gelukkig geeft het hostel een goede route kaart en informatie over het park. Ze hebben het park in drie area's verdeeld en voor iedere area hebben ze een programma, wat je in één dag kunt afwerken.
We kunnen ook onze toegangkaarten a € 30 bij hen bestellen. Leuk voordeeltje voor Ed, want 65 + is gratis.

Dag 1.   Zhangjiaji N.P.

In vijf minuten lopen we naar de ingang van het park, waar al busladingen met Chinese groepen in de rij staan om binnen te komen. Als individuele reiziger voel je je dan wel een beetje onder de voet gelopen.

IMG_1037

In het park weer lange rijen voor de shuttle bussen, naar diverse delen van het park. Wij sluiten aan in de rij voor de "ten miles gallery".

IMG_1034

Daar aangekomen is het eerst een half uur file lopen. Afschuwelijk ! We kunnen amper genieten van het uitzicht. De Three Sisters zijn indrukwekkend en lijken veel op de zusters die we in de Blue Mountains in Australië hebben gezien.

IMG_1054

Totdat we onderaan de 5000 traptreden naar de Tianzi piek staan blijft het druk. Daar laten we de kuddedieren achter ons en komen we tot aan de top bijna niemand meer tegen.

IMG_20190515_100355667_HDR

5.6 km en 5000 traptreden lopen we in  iets meer dan 2 uur en hoewel het uitzicht op de viewpoints door de dikke bewolking steeds minder wordt maken we toch een mooie tocht en voelen ons super fit.

P_20190515_111435IMG_1071

Op de top is het weer een drukte van belang met mensen die met de kabelbaan gekomen zijn. Er is zelfs een McDonalds, waar we koffie drinken.

Na deze rust pauze nemen we de shuttle bus naar onze volgende stop, waar we we weer ruim 5 km wandelen. Aan het eind komen we in een klein Chinees reisgezelschap terecht.

IMG_1087

De reisleidster weet een leuk modder pad, door ondergelopen rijstvelden en een stuk bos heen naar een uitkijk punt en nodigt ons uit mee te gaan. Helaas weer weinig uitzicht.

IMG_1089

Terug gaan we met de shuttlebus naar de kabelbaan, die ons in een kwartiertje naar beneden brengt.

IMG_20190515_170031074_HDR

Dag 2.  Zhangjiaji N.P.

Vandaag vertrekken we weer met regen en sluiten aan in de lange rij voor de shuttle bus. Dit keer komen we tussen een Duitse groepreis terecht en die zijn niet veel anders dan de Chinesen.
Als we in de bus een plekje zoeken verteld een Duitse meneer mij in het Duits dat wij in de verkeerde bus zitten, want deze bus is voor "zijn" groep. Ik vraag beleeft of hij misschien Engels spreekt.
Als we hem dan vragen waar de bus  heen gaat, weet hij dat niet. Hij volgt natuurlijk alleen maar de reisleider. Nou wij weten wel waar de bus heen gaat en twintig minuten later, stappen we uit op de plek waar we heen wilden.

IMG_20190516_092802811_HDR

Aan het begin en eindpunt van iedere bus stop en op de viewpoints is de drukte weer een grote ergenis, maar zodra we daar doorheen zijn komen we nog maar weinig mensen tegen. We lopen vandaag 16 km. en ook nu weer de nodige traptreden (2000).

IMG_20190516_112830956_HDR

Halverwege de ochtend klaart het op en hebben we ook weer een mooier uitzicht. Onze eindbestemming is de "Natural bridge" en ook deze kunnen we nog droog bewonderen. Natuurlijk hier wel weer veel te druk en we vragen ons af hoe druk het dan in het hoogseizoen wel niet moet zijn.

IMG_1162

Na de lunch lopen we dezelfde weg weer terug naar waar we begonnen zijn en nemen de shuttle bus terug naar Wulingyuan

IMG_1120

1. Henk:
    16 mei 2019
    Wij zijn nu net een uurtje thuis. Toch nog even naar het blog en de foto's gekeken voordat de luiken worden gesloten. Als ik de foto's zie moet ik denken aan wat je zus altijd zegt "ik weet wel waarom het daar zo groen is". Prachtige natuur, maar veel te veel chinezen en te nat. Zo jammer. Duimen voor jullie dat het vanaf nu stralend weer wordt.🏜️
  2. Marie-louise:
    16 mei 2019
    Geweldig mooie natuur zeg!! Met gratis chinezen🤪
  3. Bob Tigchelaar:
    17 mei 2019
    Zo te lezen ,hebben jullie het wel erg naar jullie zin ondanks de regen etc....? Prachtige natuur en reisverhalen om op terug kijken. Hier in Nederland word het weer dit weekend ook regenachtig. Liefs B.
  4. Dot en Veronneke:
    17 mei 2019
    Wat zonde van al die regen maar jullie laten jullie reis gelukkig dáár niét door verpesten. Wat een prachtige natuur en wat een ervaring weer erbij 💋