CHINA 2019 / Jishou

13 mei 2019 - Jishou, China

Vandaag een reisdag en heeft de zon weer plaats gemaakt voor regen. We lopen in de stromende regen naar het bus station, waar we de bus naar Jishou nemen. In Jishou gaan we over op een lokale bus, die ons onderaan de voet van een heuvel afzet. Nu nog 4,5 km om in het dorpje Dehang te komen. Er gaat verder geen openbaar vervoer meer, dus kunnen we gaan lopen of een dure taxi nemen. Het regent nog steeds, dus het wordt een taxi.
Onderweg nog even een stop bij het kaartjes kantoor, want om dit dorp te mogen bezoeken, moeten we toegang betalen.

IMG_20190513_112817510_HDR

Dehang betekend mooie vallei en is een klein dorp omgeven door hoge bergtoppen. De bewoners behoren tot de Miao's.
We vinden snel een guesthouse bij de oude Jielong brug, waar het gelijk tijd is voor de lunch.

De omgeving is schitterend en ondanks de regen kunnen we toch twee mooie wandelingen maken. Ik zeg wandelingen omdat de oude hike paden vervangen zijn door geasfalteerde wandelwegen. In het hoog seizoen komen hier duizenden toeristen per dag, nu komen we alleen een grote groep schoolkinderen tegen.

In de avond is het dorp uitgestorven en veel restaurants zijn gesloten. We zijn ook de enige gasten in ons guesthouse. Gelukkig maken de vriendelijke eigenaren  een heerlijke maaltijd voor ons klaar. Omdat er geen menukaart is, mogen we zelf de ingrediënten in de koelkast aanwijzen. Het smaakt voortreffelijk.

Vanmorgen gelukkig alleen wat lichte drissel en we gaan toch proberen twee hikes te doen. De eerste gaat naar een waterval die de "jade fontein" wordt genoemd. We waren gisteren, net voor donker, al even aan het begin van deze hike
en konden toen via beton blokken  de rivier oversteken.

Nu staat het water echter zo hoog, dat de blokken 20 cm onder water liggen. De stroming is zo hard, dus veel te gevaarlijk om verder te gaan.

Dan maar weer terug naar het dorp en de andere kant op naar het begin van de trail naar de Liusha waterval. Dit is met een waterval van 216 meter, de hoogste van China. Ook hier zit het niet mee. Door de regen is de trail zo glad,  dat het wordt afgeraden hem te lopen. Ook staan verschillende stukken onder water. We proberen een klein stukje, maar besluiten toch om verstandig te zijn en terug te gaan. Onderweg zien we wel verschillende kleine watervallen.

We hadden hier twee nachten willen blijven, maar doordat we hier verder niet veel kunnen doen, besluiten we terug naar Jishou te gaan. Het is inmiddels wel droog, dus we gaan de 4,5 km. lopen. Wat een geluk dat we dit kunnen doen, want de omgeving is geweldig en we zien nu net voor we aan de hoofdweg komen de Aizhai brug.

AizhaiRednet.cn

Gisteren lag deze volledig in de wolken.
De Aizhai brug is de langste brug-verbinding ter wereld tussen twee tunnels. Hij is 1200 meter lang en hangt 340 meter hoog boven de vallei. Heel indrukwekkend.