CHINA 2019 / Changsha

24 april 2019 - Changsha, China

Changsha is de hoofdstad van de provincie Hunan en heeft 2,5 miljoen inwoners. Het is ook de stad waar Mao Zedong het grootste deel van zijn leven heeft gestudeerd  en gewerkt.

Sinds onze aankomst zijn we nog geen Westerling tegen gekomen en snappen daarom ook waarom men hier geen Engels spreekt.
Omdat we graag online bereikbaar willen zijn, gaan op onze eerste dag gelijk op pad om  Chinese sim-kaarten met data te kopen. Dit blijkt  niet gemakkelijk, maar met hulp van de receptionist van het hotel hebben we een adres van een telefoonwinkel. Hier mogen ze helaas geen sim-kaarten aan buitenlanders verkopen. Gelukkig kan de verkoper het adres van een groot telecom bedrijf voor ons in het Chinees opschrijven. We vinden snel een taxi, die ons vlot naar de andere kant van de stad brengt.

Voor het eerst worden we in redelijk Engels geholpen en lukt het ons twee sim-kaarten en data te kopen om mobiel bereikbaar te zijn.
Het internet wordt hier streng  gecontroleerd door de regering en lang niet alle app's en sites werken.  Gelukkig wel Google-translate en navigatie, wat een uitkomst is met communiceren en onze weg door de stad vinden.

We besluiten om van het telecombedrijf naar het treinstation te lopen. Een flinke tippel, maar zo zie je wel wat van de stad.

Het verkeer is chaos en er wordt hier constant geclaxoneerd. Verder rijden er hier duizende elektrische brommers, die ook de voetpaden mogen gebruiken. Heel irritant, omdat je ze niet hoort aankomen.
Op het treinstation halen we alvast onze online gereserveerde tickets op voor de doorreis naar Guillin over twee dagen.

Vandaag gaan we vroeg als echte toeristen op weg. Eerst een korte wandeling naar het Xianxin park met in het park een traditioneel paviljoen genaamd "hart van de hemel".

In het park is het druk met lokale bewoners, die verschillende beweging, vecht en dansoefeningen doen en de minder sportieve mensen spelen kaartspelen of mahjong of maken muziek. Er heerst een erg leuke sfeer.

Het paviljoen lijkt veel op tempels en paleizen, die we ook in Japan en Korea hebben gezien, alleen dan minder groot.

Door Changsha stroomt de Xiang rivier met daarin het "Oranje eiland" van 5 kilometer lengte. Ook hier weer prachtige tuinen en tempels.

Ze hebben hier net als thuis in Chiangmai veel last van smog, waardoor het uitzicht naar de andere kant van de rivier oever amper te zien is.

Na de lunch lopen we via het "martelaren park", waar een herdenkingsmonument voor gesneuvelde soldaten staat naar het Hunan provincie museum.

Een groot modern gebouw van drie verdiepingen met een uitgebreide tentoonstelling over de geschiedenis en kunstschatten van Hunan.

Vooral het gedeelte van de oude graftombes, met alles wat daaruit gevonden is, is erg interessant.

Voor meer foto's van het museum, zie de foto map 'Hunan Provincial Museum'.

Zo'n dagje sightseeing is dodelijk vermoeiend, dus van het museum een taxi terug naar ons hotel genomen.