CHINA 2019 / Long Sheng

8 mei 2019 - Longsheng, China

Na een gezellige avond en een goede nacht slapen, boeken we nog een extra nacht bij in het Dragon's Den hostel.

Het weer blijft wisselvallig, maar het is overdag voornamelijk droog en de temperatuur is perfect voor een lange hike (geen wandeling Henk) naar het Golden Buddha viewpoint.

De meesten toeristen nemen hiervoor de kabelbaan. Zelfde uitzicht, maar zij missen dan wel de leuke dorpjes en rijstvelden, waar wij langskomen.

Onderweg terug naar het hostel probeer ik de lokale rijst in bamboo bereid. Erg lekker !

P_20190506_125744P_20190506_131015

Bekijk ook de korte video vanaf de Golden Buddha peak.

Vandaag verlaten we Tiantouzhai en hebben een lange hike van 12 kilometer voor de boeg naar het plaatsje Ping'An. Regenjassen aan, bagage op de rug en met de paraplu op vertrekken we.

IMG_20190507_094210270_HDR

De smalle paden die we lopen worden ook gebruikt door de rijstboeren en zijn verstevigd met zwerf-keien. Door de regen zijn deze echter spekglad en hoe voorzichtig we ook lopen, gaan we toch allebei een keer onderuit. Een gekneusde vinger voor Ed en een pijnlijke onderrug voor mezelf tot gevolg.

Ook moeten we nog een kleine aardverschuiving overbruggen, waar we zelf ons pad moeten maken.

Gelukkig klaart het weer wel snel op .
Om de goede weg te vinden, moeten we regelmatig de gps raadplegen. Af een toe zien we wel een wegwijzer, maar dan meestal alleen in het Chinees.

Nog redelijk fit komen we in Ping'An aan en moeten daar nog even uit zien te vinden hoe we naar het stadje Long Sheng kunnen gaan. Natuurlijk spreken we dit niet goed uit, maar als we het goed begrijpen zal er om 15:00 uur een bus komen.
Genoeg tijd om nog even te lunchen.

De bus komt idd even voor drieën in Ping'An aan en brengt ons in een uurtje naar Long Sheng.

Voor het eerst, sinds we in China zijn, hebben we nog geen hotel online geboekt, dus we moeten zelf op zoek. We hadden al wel een hotel op internet gezien en de bus stopt er bijna voor de deur. Makkelijker kan het niet en de kamerprijs is ook voordeliger dan via de booking-site.

Dit stadje staat niet in de toeristen gidsen en wij zijn hier een soort van bezienswaardigheid. Vreemd eigenlijk omdat de toeristische rijst terassen, waar veel Westerlingen komen, maar een uurtje van hier zijn.

Long Sheng is best een levendige plaats en leuk om een dagje rond te kijken.

De lokale markt is zoals de meeste Aziatische markten, alleen is China zijn tijd wat betalings systeem ver vooruit.

Bijna alles wordt hier met de mobiele telefoon afgerekend.
Iedere verkoper heeft een kaart staan met een QR-code en je hoeft er alleen maar je telefoon met je persoonlijk QR code bij te houden en je hebt on-line betaald.

Dit gebeurt ook in bussen, taxi's, restaurants en zelf onderling kunnen mensen zo geld naar elkaar overboeken. Gewoon de telefoons met code tegen elkaar aanhouden.

We hadden deze plaats uitgekozen omdat het op onze route naar Fenghuang lag. Door een nieuwe snelweg buiten de stad om, gaan er helaas geen directe bussen meer en moeten we morgen eerst weer terug naar Guilin. Waarschijnlijk kunnen we daar dan wel direct een bus door nemen naar Fenghuang.